Ahorn mit Laubfärbung in der Bahnhofstraße in Bautzen © Sorbisches Institut (2022)
Bautzen
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Foto von  Dr. des. Jenny Hagemann
Jenny Hagemann

Dr. des. Jenny Hagemann

researcher

E-Mail: jenny.hagemann@serbski-institut.de


Areas of research

  • Historical cultural anthropology
  • Cultural heritage studies
  • Popular cultures
  • Film analysis


Research projects



External projects

  • Cultural Heritage as a resource? Competing constructions, strategic uses and multiple appropriations of cultural heritage in the 21st century (Leibniz University of Hanover)


CV

  • since 2020: researcher at the Sorbian Institute, Cottbus.
  • 2016-2021: PhD in History at Leibniz University Hanover (Supervisor: Detlef Schmiechen-Ackermann). Thesis: “Cultural Heritage Besides Urban Spaces. Hanoverian Wendland and Lusatia in comparison”.
  • 2016–2020: Researcher at the Institute for Didactics of Democracy, Leibniz University Hanover.
  • 2013-2016: Master of Arts in History, Leibniz University Hanover (Supervisor: Detlef Schmiechen-Ackermann). Thesis: “Bloodsucker or Historical Actor? Vlad III Draculěa in Current Mainstream Cinema”.
  • 2009–2013: Bachelor of Arts Cultural Studies in Historical Perspective at Saarland University.


Memberships

  • “Cultures of Popular Entertainment and Pleasures” (Commission of the German Society for Empirical Cultural Studies)


Publications

Books

  • Vererbte Regionen. Aneignungen und Nutzungen von regionalem Erbe im Wendland und in der Lausitz. Bielefeld, 2022 (Dissertation). Open Access: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-6278-8/vererbte-regionen/
  • ‎Detlef Schmiechen-Ackermann/Jenny Hagemann/Christian Hellwig/Karo Quambusch/Wienke Stegmann (Eds.): Der Gorleben-Treck 1979. Anti-Atom-Protest als soziale Bewegung und demokratischer Lernprozess. Göttingen, 2020.
  • Blutsauger oder historischer Akteur? Vlad III. im aktuellen Mainstreamkino. Hannover, 2017.

Articles and book chapters

  • ‎Zwischen Anerkennung und Andersartigkeit: “Das Sorbische” als immaterielles Erbe und regionale Identität in der Lausitz. In: Helmut Groschwitz/Gabriele Wolf (Eds.): Kulturerbe als kulturelle Praxis – Kulturerbe in der Beratungspraxis. (forthcoming)
  • Ort der Demokratie, Ort der Erinnerung: Gorleben und der Atomausstieg. In: Henning Steinführer/Gerd Steinwascher (Eds.): Geschichte und Erinnerung in Niedersachsen und Bremen. 75 Erinnerungsorte. Göttingen, 2021.
  • Gorleben als kulturelles Erbe. Die Anti-Atom-Bewegung zwischen Historisierung und Aktualität. In: APuZ 71, 21-23/2021, pp. 17-23.
  • Protest als Cultural Heritage? Demokratieverständnis, Region und Erbe im Hannoverschen Wendland. In: Detlef Schmiechen-Ackermann/Jenny Hagemann/Christian Hellwig/Karo Quambusch/Wienke Stegmann (Eds.): Der Gorleben-Treck 1979. Anti-Atom-Protest als soziale Bewegung und demokratischer Lernprozess. Göttingen, 2020.
  • Helden- und Feindbilder im Blockbusterkino: Vlad III. als “last defender of Europe” und der Islam in Dracula Untold. In: Christoph Bareither/Ingrid Tomkowiak (Eds.): Mediated Pasts – Popular Pleasures. Medien und Praktiken popkulturellen Erinnerns. Würzburg, 2020.
  • Serbski byś ako Cultural Heritage w regionalnem sebjerozměśu Łužyce. In: Rozhlad 12/2019. Serbksi kulturny časopis.